AktualnościŚwiat wokół nas

Media sponsorowane a etyka dziennikarska

Etyka dziennikarska wymaga, aby wszelkiego rodzaju materiały były przygotowywane w sposób rzetelny, obiektywny, z uwzględnieniem różnych punktów widzenia. Jak jest naprawdę?

Internet bazuje dzisiaj w dużej mierze na artykułach, postach sponsorowanych, które często mają znamiona reklamy.

Etyka dziennikarska – na czym polega?

Przestrzeganie zasad etyki dziennikarskiej jest bardzo ważne. Na dziennikarzach ciąży ogromna odpowiedzialność za komunikaty, jakie kierują oni do swoich odbiorców. To właśnie przygotowywane przez nich materiały decydują często o tym, jaki obraz świata wyrabiają sobie ich czytelnicy, słuchacze, widzowie. Podstawowy kodeks etyki dziennikarskiej obejmuje zasady:

  • bezstronności, dążenia do obiektywności,
  • przedstawiania problemu z różnych punktów widzenia,
  • rzetelności, merytoryczności, bazowania na faktach,
  • unikania wartościowania, opowiadania się po którejś stronie,
  • zbierania informacji w sposób etyczny.

Media sponsorowane a kodeks etyki dziennikarskiej

Wiele mediów, szczególnie lokalnych, jest finansowanych zewnętrznie. Z reguły wydawnictwa zastrzegają sobie bezstronność, a sponsorzy nie wpływają na pracę gazety, radia, serwisu internetowego czy telewizji. Czasami jednak bywa inaczej. Wtedy pojawia się pytanie, czy takie media są dalej obiektywne. Zbyt silny wpływ reklamodawców lub sponsorów powoduje, że bywa łamana zasada rzetelności i obiektywności. Możemy to zauważyć, gdy artykuły na temat sponsora przedstawiają go wyłącznie w korzystnym świetle. Ale nie tylko media z finansowaniem zewnętrznym tak działają. Zauważamy to również w mediach państwowych i czołowych stacjach telewizyjnych, gdy twórcy wiadomości opowiadają się po określonej stronie konfliktu, używają określeń wartościujących, przedstawiają fakty w określonym świetle, a tym samym wpływają na postawy swoich odbiorców. Jeśli zauważamy, że dane wydawnictwo lub stacja telewizyjna prowadzi jednostronny przekaz, powinniśmy ostrożnie przyjmować dane informacje i porównywać je z innymi źródłami.

Wpisy sponsorowane a rzetelność dziennikarska

Na wielu portalach pojawiają się często materiały dostarczane przez firmy, instytucje, różnego rodzaju organizacje, które najczęściej płacą za umieszczenie takiego materiału. Powinna się jednak w takim przypadku znaleźć przy nich adnotacja: „wpis sponsorowany”, „materiał partnerski”, „reklama” czy „lokowanie produktu”. Wpisy często są ukrytą reklamą danego produktu lub usługi, choć niejednokrotnie zawierają w sobie wiele cennej wiedzy. Nie trzeba ich więc skreślać, ale podchodzić z pewnym dystansem do ostatecznego proponowanego w nich rozwiązania i dla pewności porównywać z innymi podobnymi produktami lub opiniami na dany temat.

Zobacz także: Fact-checking. Gdzie sprawdzać wiarygodność newsów?

Fot. Adobe Stock

Polecane artykuły
AktualnościRelacje społeczneŚwiat wokół nas

Caritas Polska i WOŚP – jak działają największe fundacje charytatywne w Polsce?

W Polsce nie brakuje wielu ciekawych i wartościowych akcji charytatywnych prowadzonych…
AktualnościHistoria

Co to jest adwent i co oznacza? Kiedy zaczyna się adwent?

Adwent to słowo pochodzące z łaciny, „adevntus”, czyli w tłumaczeniu adwent…
Relacje społeczneŚwiat wokół nas

Zostań pomocnikiem świętego Mikołaja – jak pomóc innym przed świętami?

Okres przedświąteczny to wyjątkowy czas, kiedy wszyscy jeszcze bardziej chcemy czynić…