A Ty co wiesz o ekologii?
Początek Młodzieżowego Strajku Klimatycznego sięga sierpnia 2018 roku, kiedy młoda szwedka Greta Thunberg rozpoczęła protest pod szwedzkim parlamentem w sprawie powstrzymania szkodliwej ingerencji człowieka w środowisko naturalne.
Protest niezwykle szybko objął praktycznie cały świat, przyjmując formę Młodzieżowego Strajku Klimatycznego. Nie inaczej jest w Polsce, a jednym z postulatów jest wprowadzenie lekcji ekologii w szkole.
Postulat młodzieży o lekcje ekologii
W ramach Młodzieżowego Strajku Klimatycznego w Polsce wypracowano sześć postulatów. Punkt 3. brzmi: „Domagamy się zawarcia kompleksowej i aktualnej wiedzy o mechanizmach kryzysu klimatycznego w podstawie programowej na wszystkich szczeblach edukacji, przy zapewnieniu kadrze nauczycielskiej obowiązkowych szkoleń w tym zakresie. Jednocześnie edukację klimatyczną w pełnym zakresie swoich kompetencji powinny zapewniać samorządy lokalne”. Postulat ten wynika z przekonania organizatorów Młodzieżowego Strajku Ekologicznego, że informacje przekazywane w szkołach w sprawie ekologii są nierzetelne, często wręcz nieprawdziwe.
List do Ministra Edukacji Narodowej
Aby zrealizować ten postulat, organizatorzy strajku wystosowali list otwarty do Ministra Edukacji Narodowej. Podkreślona w nim została waga problemu i konieczność edukowania młodych ludzi w sprawie ekologii. Temat ten miałby być realizowany w ramach osobnego przedmiotu lub, po zmianach programowych, być częścią innego. Według autorów listu w aktualnej podstawie programowej brakuje konkretnych wiadomość na temat kryzysu klimatycznego. W nowej podstawie powinny znaleźć się informacje, które wyjaśniają proces zmiany klimatu i skutków globalnego ocieplenia wynikającego z działalności człowieka.
Zobacz także: Co to jest Młodzieżowy Strajk Klimatyczny?
Fot. Adobe Stock