Empatyczna komunikacja to idea rozwinięta przez Mashalla Rosenberga. O idei tej często mówi się także jako o komunikacji bez przemocy. Jest to koncepcja skutecznej komunikacji, w której obie strony są w stanie przedstawić swój punkt widzenia bez zranienia drugiej osoby.
Komunikacja empatyczna Rosenberga sprawdza się w szkole, jak i dorosłym życiu. Znacznie ułatwia nam porozumienie się z innymi osobami, często o bardzo odległych od naszych przekonaniach.
Na czym polega komunikacja empatyczna?
Kurs komunikacji empatycznej daje szansę zupełnie nowego spojrzenia na to, jak możemy ze sobą rozmawiać. Na początek, nawet bez specjalnego kursu, wystarczy wprowadzić kilka prostych rozwiązań, aby nasze rozmowy przebiegały inaczej. Główne założenie komunikacji empatycznej to spotkanie dwóch punktów widzenia, które są w stosunku do siebie asertywne, ale jednocześnie się szanują. Skuteczna komunikacja jest zdecydowanie bardziej możliwa dzięki takiej właśnie postawie.
Jak zacząć empatycznie się komunikować?
Empatia w komunikacji wcale nie oznacza, że masz się wczuwać na siłę w perspektywę drugiej osoby. Asertywność jest tutaj bardzo dobrym punktem wyjścia. Szanujesz innych, ale jednocześnie dbasz o siebie. W komunikacji bez przemocy chodzi dokładnie o to samo:
- Prezentujesz swój punkt widzenia; jeśli coś ci nie odpowiada w zachowaniu drugiej osoby, nie atakujesz jej, ale nacisk kładziesz na to, jak ty się czujesz w związku z jej zachowaniem. Przykład? Zamiast mówić „ciągle się spóźniasz, to irytujące” możesz powiedzieć „czuję się ignorowany/a przez to, że nigdy nie przychodzisz na czas, kiedy się ze mną umawiasz”. Teoretycznie to samo, w praktyce komunikat brzmi zupełnie inaczej.
- Szanujesz analogiczne komunikaty z drugiej strony. Jesteś uczciwy/a w stosunku do siebie i innych. Przyjmujesz kontrargumenty, możesz prezentować dalej swój punkt widzenia, ale nie starasz się go przeforsować na siłę. Nawet jeśli nie odpowiadają ci argumenty drugiej strony, nie atakujesz, tylko starasz się analizować i rozumieć, prowadzić twórczą dyskusję, cały czas koncentrujące się nie tylko na swoich uczuciach, ale i próbie spojrzenia na problem oczami drugiej strony.
Fot. Adobe Stock