Efektywna i skuteczna komunikacja – co robić, by obie strony dobrze się rozumiały?

Rozmowa, komunikacja. Rysunki przedstawiające grupy ludzi komunikujących się:

Autor: Magda Nabiałek

Krótko o autorze:

Skuteczna komunikacja liczy się wszędzie – w szkole, w pracy, w domu. Jej zasady obowiązują zarówno między tobą i rodzicami czy nauczycielem, jak i rówieśnikami, kolegami i koleżankami z klasy. 

Skuteczna komunikacja interpersonalna to nie tylko kwestia naszych dobrych kontaktów i możliwość nawiązywania nowych relacji. To także warunek rozwoju społeczeństwa. 

Na czym polega skuteczna komunikacja?

Warunki skutecznej komunikacji mają znaczenie w każdym aspekcie życia. Kiedy idziesz do lekarza, chcesz, aby wysłuchał uważnie, jakie masz problemy. Ty z kolei musisz słuchać jego uważnie, kiedy mówi ci co masz robić. Jeśli masz się czego nauczyć, to musisz słuchać nauczyciela, a jednocześnie w odpowiedzi na to słuchanie, formułować pytania, które pozwolą mu ocenić, ile rozumiesz, a ile nie. Skuteczna komunikacja nauczyciel uczeń także zakłada wymienność pozycji. Żeby nauczyciel mógł to ocenić, to on z kolei musi cię uważnie słuchać. Skuteczna komunikacja werbalna polega w dużej mierze na dwóch zasadach:

Te dwie role stosujemy wymiennie i szacunek do tego, że teraz my słuchamy, a ktoś inny mówi, również jest ważny. 

Narzędzia skutecznej komunikacji

Przeszkody i bariery w skutecznej komunikacji pojawiają się zawsze: bo ktoś nie mówi precyzyjnie, bo ktoś na chwilę przestał słuchać. Są jednak zasady skutecznej komunikacji werbalnej i niewerbalnej, które pozwalają ominąć te rafy. Ważne elementy skutecznej komunikacji to:

  • wzajemne określenie celu komunikacji, rozmowy, wykładu – wtedy jedna strona wie, o czym ma mówić, druga – na czym się skupiać, 
  • opanowanie – zamiast emocji, skupienie i cierpliwość, 
  • odpowiedzialność – jeśli widzisz, że coś jest niejasne, zapytaj o to; jeśli czegoś nie rozumiesz, także to zasygnalizuj,
  • informacja zwrotna – spróbuj sparafrazować informacje od nadawcy, skorzystaj ze zwrotu: „jak rozumiem/wydaje mi się/ na postawie tego, co mówisz, podejrzewam, że byłeś przerażony tym wydarzeniem”),
  • komunikacja werbalna – jako słuchacz zwracaj uwagę na swoją postawę, mimikę, spojrzenie; jako mówca staraj się wykorzystać gesty, postawę, ton głosu, aby zostać jeszcze lepiej zrozumianym.

Media Społecznościowe

Szukaj

Artykuł sponsorowany

Najchetniej czytane

//start of author total post function wpp_authortotalpost(){ $post_count = get_the_author_posts(); return $post_count; } add_shortcode('authpost','wpp_authortotalpost');