BezpieczeństwoŚwiat wokół nasTechnologie

Pliki cookies, czyli jak wygląda personalizacja i podsuwanie treści w Internecie?

Pliki cookies to podstawowe narzędzie personalizacji treści w Internecie. Na podstawie historii twoich wędrówek po sieci wyszukiwarki decydują o tym, jakie kolejne materiały ci zaproponują. Zobacz, jak to wygląda w praktyce.

Pliki cookies i związana z nimi personalizacja treści prowadzą niestety do zamknięcia w bańce informacyjnej.

Co to jest personalizacja treści?

Personalizacja treści to dobór proponowanych ci w sieci treści (przede wszystkim w postaci reklam kontekstowych) na podstawie danych uzyskanych z historii twojej przeglądarki. Najprościej rzecz ujmując, na podstawie tego, co przeglądałeś wcześniej, Internet proponuje ci podobne kolejne treści. Im większa jest twoja aktywność w sieci, tym większy materiał do analizy mają algorytmy, na których opiera się działanie wyszukiwarki. Niestety ma to także poważne wady:

  • zamykasz się w jednej bańce informacyjnej,
  • masz ograniczony dostęp do materiałów pochodzących z innych źródeł,
  • twoje pole eksploracji w Internecie zostaje zawężone mimo pozorów całkowitej wolności.

Co to są pliki cookies?

Pliki cookies, czyli inaczej „ciasteczka”, zapisywane i przechowywane są na twoim komputerze. Są one tworzone automatycznie, kiedy odwiedzasz konkretną stronę www. Cookies to niewielkie pliki zawierające dane:

  • o stronie www, z której korzystałeś,
  • dotyczące długości życia ciasteczka – może być ono sesyjne (znika po wyjściu ze strony lub zamknięciu przeglądarki) lub stałe (przechowywane przez dłuższy czas),
  • numer, który pozwala na sprawdzenie adresu przeglądarki, z której logowano się do sieci.

Personalizacja treści i pliki cookies

Pliki cookies to podstawowy materiał dla algorytmów przeglądarek i różnego rodzaju filtrów. To między innymi ciasteczka pozwalają algorytmom na śledzenie twojej aktywności w sieci. Im więcej plików cookies tworzysz, tym bardziej precyzyjny obraz ciebie jako użytkownika tworzą algorytmy. Filtry informacji są coraz dokładniejsze, a ty otrzymujesz jedynie precyzyjnie i specjalnie dla ciebie wyselekcjonowany kawałek Internetu. Jeśli więc chcesz uniknąć zamknięcia w bańce informacyjnej, pamiętaj, aby co najmniej raz na jakiś czas usuwać ciasteczka z historii przeglądarki. Możesz także korzystać z trybu incognito – prywatnego, który utrudnia śledzenie twojej aktywności.

Zobacz także:

Fot. Hebi B. / Pixabay

 

Polecane artykuły
Relacje społeczneŚwiat wokół nas

Na czym polega uważność? Jak ćwiczyć mindfulness?

Uważność, mindfulness to dwa określenia na ten sam stan zwolnienia i…
AktualnościTechnologie

TikTok, czyli najpopularniejsza aplikacja na świecie

Autorem TikToka jest chińska firma ByteDance. Jej podstawowy produkt to platforma…
AktualnościTechnologie

Facebook i Messenger kopalnią naszych danych wrażliwych. Kontroluj na co się zgadzasz!

Niedawno przeprowadzona aktualizacja systemów w iPhoneach wprowadziła duże zmiany w ochronie…