Cechy komunikacji werbalnej, zasady i przeszkody w komunikacji

grupa ludzi mówiących do siebie w

Autor: Magda Nabiałek

Krótko o autorze:

Komunikacja werbalna wydaje się nam najbardziej oczywistą. W końcu porozumiewamy się za pomocą słów. Nie jest to jednak aż tak proste. W komunikacji werbalnej może pojawić się bowiem wiele przeszkód. 

Co to komunikacja werbalna? Mówienie, ale i słuchanie, pisanie i czytanie. Jak każdy rodzaj komunikacji zakłada ona udział nadawcy i odbiorcy.

Co to jest komunikacja werbalna?

Komunikacja werbalna to ta, której podstawą jest język mówiony. Stanowi ona podstawową formę naszej interakcji z innymi, choć wcale nie korzystamy z niej w największym stopniu. Badania mówią, że aż 65% naszych komunikatów ma charakter pozasłowny. Komunikacja niewerbalna uzupełnia funkcje komunikacji werbalnej, czyni nasz przekaz jaśniejszym i łatwiej zrozumiałym dla odbiorcy. Komunikacja werbalna i niewerbalna wzajemnie się uzupełniają. 

Na czym polega komunikacja werbalna?

Formy komunikacji werbalnej to przede wszystkim mówienie i słuchanie. Jakąś formą tej komunikacji jest także pisanie i czytanie, choć tutaj nie można już mówić o komunikacji bezpośredniej. 

Cechy komunikacji werbalnej (które przekładają się także na jej przejrzystość) to:

  • treść wypowiedzi – powinna być maksymalnie jasne, przekazana w poprawnej formie językowej, w sposób precyzyjny,
  • płynność – im więcej przerywników, tym komunikat jest mniej czytelny,
  • parafrazy – często powtarzamy różne informacje, staramy się to jednak rozbić w różnej formie, aby odbiorca jeszcze lepiej nas zrozumiał,
  • akcent, intonacja – sposób, w jaki wypowiadamy komunikat, jak akcentujemy poszczególne słowa, jak intonujemy zdania także ma wpływ na sposób komunikacji; w komunikacji werbalnej ćwiczenia tego typu są bardzo ważne. 

Zasady komunikacji werbalnej, przeszkody

Skuteczna komunikacja werbalna to przede wszystkim komunikacja, w której odbiorca możliwie precyzyjnie i przejrzyście prezentuje swoją wypowiedź, a odbiorca uważnie go słucha. Obydwie strony muszą chcieć się porozumieć, a język, którego używają, musi być czytelny. 

Nie zawsze jednak tak się dzieje, są bowiem różne rodzaje komunikacji werbalnej, w których pojawiają się przeszkody takie jak:

  • wybiórczość naszej uwagi, 
  • różnice kulturowe i społeczne (które sprawiają, że niektóre słowa rozumiemy inaczej, mają dla nas inne znaczenie), 
  • utrudnienia percepcyjne – ktoś mówi za szybko, zbyt wolno, niewyraźnie, 
  • samopoczucie wpływające na zdolność koncentracji na przekazie.

Media Społecznościowe

Szukaj

Artykuł sponsorowany

Najchetniej czytane

//start of author total post function wpp_authortotalpost(){ $post_count = get_the_author_posts(); return $post_count; } add_shortcode('authpost','wpp_authortotalpost');