Język polski i literaturaRelacje społeczneŚwiat wokół nasWiedzieć więcej

Jak rozmawiać, by nas słyszano i rozumiano?

Sprawdź jak unikać nieporozumień i zyskać słuchaczy

Komunikacja jest jedną z podstawowych umiejętności społecznych, jakich uczymy się niemal od urodzenia. W praktyce jednak często nie wiemy, jak rozmawiać z ludźmi, by nas naprawdę wysłuchali, ani jak słuchać innych, by lubili z nami rozmawiać. Na czym polega sztuka prawdziwego dialogu?

Sztuka komunikacji pozwala skuteczniej radzić sobie w kontaktach z ludźmi. Przede wszystkim jednak, wiedząc jak rozmawiać z dziewczyną, którą chcesz zaprosić na randkę, albo z przyjacielem, który zwraca się do ciebie z problemem, możesz budować satysfakcjonujące obie strony relacje.

Jak rozmawiać z ludźmi?

Aby prowadzić głęboki dialog z drugim człowiekiem, musimy nawiązać z nim kontakt wzrokowy, wyciszyć telefon, nie zajmować się sprawami, które dzieją się wokół nas. Nasz rozmówca chętniej podzieli się swoimi sprawami, gdy będziemy go uważnie, aktywnie słuchać – okazywać mu empatię i szczere zainteresowanie, zadawać pytania, potwierdzać, że to, co mówi, jest dla nas zrozumiałe. Oczywiście nie musimy się z nim we wszystkim zgadzać i mamy prawo wyrazić swoje opinie. Nie możemy jednak ani na chwilę zapominać, że mamy przed sobą niepowtarzalną osobę, która tak jak my ma swoje pragnienia, smutki czy obawy. Nie mierzmy jej własną miarą, ale spróbujmy poznać ją i zrozumieć. Pamiętajmy też o otwartości na drugiego człowieka – bądźmy wobec niego tak samo szczerzy i uczciwi jak on wobec nas.

Jak nie rozmawiać z ludźmi?

Umieć słuchać drugiej osoby i zwracać się do niej tak, by lubiła z nami rozmawiać, to w każdej chwili traktować ją tak, jak sami chcielibyśmy zostać przez nią potraktowani. Nie powinniśmy zatem:

  • przerywać naszemu rozmówcy,
  • pouczać go i udzielać mu rad, jeśli o to nie prosi,
  • negować jego uczuć, nawet jeśli są dla nas niezrozumiałe,
  • krytykować, oceniać (swoje uczucia wyrażajmy za pomocą sformułowań: „ja czuję, że…”, „moim zdaniem…” zamiast osądzających: „ty jesteś…”, „powinieneś był…”).

Rozmawiając z ludźmi, pamiętajmy także o tym, by nie koncentrować się zbyt mocno na sobie, zwłaszcza wówczas, gdy ktoś zwraca się do nas z ważnym problemem.

Zobacz także:  Co to jest asertywność? Czy jest dobra czy zła?

Polecane artykuły
Hobby i pasjeRelacje społeczne

Wolontariaty dla nastolatków. Gdzie można się udzielać?

Wolontariusz to osoba, która dobrowolnie, nie oczekując wynagrodzenia, niesie pomoc innym….
AktualnościRelacje społeczneŚwiat wokół nas

Caritas Polska i WOŚP – jak działają największe fundacje charytatywne w Polsce?

W Polsce nie brakuje wielu ciekawych i wartościowych akcji charytatywnych prowadzonych…
CiekawostkiRelacje społeczneZdrowie

Rekordy WOŚP i ciekawostki Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy od ponad trzech dekad zbiera pieniądze dla…