Dobre maniery – co to znaczy? Zasady dobrego wychowania

dwoje osób wita się uściskiem dłoni

Autor: Redakcja Noizer Redakcja Noizer

Krótko o autorze:
Testowy opis

Z pewnością nie raz słyszałeś, że masz dobre albo złe maniery. Zastanawiałeś się jednak, co to właściwie oznacza? Savoir-vivre, inaczej etykieta, to nie tylko zasady zachowania się przy stole czy na ważnej uroczystości.

Dobre maniery powinny ci towarzyszyć na co dzień.

Zasady dobrego zachowania – co to właściwie oznacza?

Zasady dobrego zachowania, czyli słynny savoir-vivre wielu osobom kojarzy się wyłącznie ze sposobem zachowania się przy stole podczas oficjalnych spotkań. Tak jednak nie jest. Savoir-vivre to:

  • konwenans towarzyski,
  • zestaw zwyczajów i zachowań obowiązujących w danej grupie,
  • dla różnych grup i form spotkań towarzyskich może być inny.

Splot dwóch francuskich słów „savoir” i „vivre”, czyli „wiedzieć” i „żyć” przetłumaczyć można jako sztukę życia.

Czy wiesz, że…
Jednym z pierwszych polskich „podręczników” savoir-vivre’u był wiersz (przypuszczalnie) Przecława Słoty „O zachowaniu się przy stole” z 1415 roku.

Dobre maniery dla dzieci i nie tylko – kiedy obowiązują?

Savoir-vivre można rozumieć jako wiedzę o zasadach obowiązujących w konkretnej grupie towarzyskiej i umiejętność ich stosowania. Dobre maniery obowiązują wszędzie:

  • na rodzinnej kolacji,
  • weselu,
  • w szkole,
  • w autobusie lub tramwaju.

W każdej z tych sytuacji powinieneś odpowiednio się zachowywać, czyli przestrzegać określonych zasad, które można określić mianem savoir-vivre’u lub etykiety towarzyskiej. Oczywiście najczęściej mówi się o nich w odniesieniu do oficjalnych spotkań, ważnych wydarzeń, ale tak naprawdę dobre maniery obowiązują na co dzień.

Czego mogą dotyczyć dobre maniery?

Savoir-vivre, czyli zasady dobrego wychowania obowiązują właściwie zawsze. Dotyczą one przede wszystkim:

  • zachowania się w szczególnych sytuacjach. Określają, co należy zrobić w danych okolicznościach, a czego nie powinno się czynić. Do dobrych manier należy ustępowanie miejsca siedzącego starszym osobom, przepuszczanie starszych (lub kobiet) w drzwiach, odpowiednie podawanie ręki na powitanie (pierwsze podają osoby starsze lub kobiety/dziewczyny, przy powitaniu osób różnej płci chłopcy powinni zaczekać z odwzajemnieniem uścisku);
  • form, w jakich zwracasz się do innych osób (do kolegi mówisz na „ty”, ale do nauczyciela już nie powinieneś);
  • komunikacji – zwrotów, jakich należy używać, gotowych formuł (jest to bardzo ważne w komunikacji oficjalnej, z przedstawicielami różnych instytucji);
  • zasad zachowania się przy stole (chodzi zarówno o sposób nakrycia, usadzenia gości, jak i jedzenia i picia),
  • wyglądu – tego, jak należy się ubrać na daną okazję.

Zobacz także: Netykieta, czyli etykieta korzystania z internetu

Fot.: Adobe Stock

Media Społecznościowe

Szukaj

Artykuł sponsorowany

Najchetniej czytane

//start of author total post function wpp_authortotalpost(){ $post_count = get_the_author_posts(); return $post_count; } add_shortcode('authpost','wpp_authortotalpost');