To cenna umiejętność!
Bardzo często zdarza się, że ludzie boją się bronić własnego zdania. Ma to miejsce w sytuacjach zawodowych, jak i w życiu osobistym. Czasem nawet mając rację, nie umiemy prowadzić dyskusji i bronić swojego punktu widzenia.
Zdarza się, że niektórzy uczestnicy dyskusji, mając świadomość fałszywości swojego zdania, stosują nieuczciwe taktyki, tak aby zwyciężyć w dyskusji. Takie postępowanie nazywa się erystyką.
Sztuka erystyki
Słowo „erystyka” pochodzi z greki, a „eristikos” oznacza osobę kłótliwą. Termin przypomniany został przez dzieło filozofa Artura Schopenhauera, które zostało przetłumaczone na język polski jako „Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów”. Autor przedstawia sposoby dowodzenia swoich racji, nawet te nieuczciwe. Uzasadnia to swoim pesymizmem co do natury ludzkiej. Według niego ludzie z natury są nieuczciwi, źli, próżni i gadatliwi. Dlatego jego dzieło ma służyć uczeniu się obrony przed takimi osobami.
Sztuka prowadzenia dyskusji
Aby rozmowa przebiegała zgodnie ze sztuką prowadzenia dyskusji, musi spełniać kilka podstawowych zasad:
- trzeba szanować swojego przeciwnika w dyskusji,
- dyskusja opierać się musi na rzetelnych argumentach,
- powinna być rzeczowa, czyli powinniśmy zawsze skupiać się na głównym temacie,
- powinniśmy być otwarci na zmianę swojego zdania,
- rozmowa musi być oparta na logice, która oznacza, że z prawdy nie może wynikać fałsz,
- powinniśmy respektować zasadę, że argumenty przytacza osoba, która przedstawia jakieś twierdzenie.
Jak bronić swojego zdania?
Umiejętność obrony własnego zdania w sposób szanujący zarówno siebie, jak i innych nazywa się asertywnością. Zachowanie asertywne to uznanie, że jesteśmy tak samo ważni jak inni. Asertywność w dyskusji będzie więc wykorzystywaniem naszych praw bez uszczerbku dla praw innych osób. Musimy zawsze pamiętać, że:
- mamy prawo do własnego zdania,
- mamy prawo do wyrażania własnych emocji, ale w sposób nienaruszający granic innych osób,
- nie możemy być agresywni w wyrażaniu własnego zdania,
- powinniśmy przedstawiać własne odczucie, przemyślenia i argumenty, nie atakując innych i nie obrażając ich.
Zobacz także: Jak rozmawiać, by nas słyszano i rozumiano?
Fot. Adobe Stock