Plan na zdrowieZdrowie

5 posiłków dziennie. Zasady zdrowego odżywiania

Na zdrowie!

Zdrowe odżywianie to nie liczenie kalorii i unikanie słodyczy, ale przede wszystkim – przemyślana, zrównoważona dieta, która dostarcza organizmowi wszystkiego, co potrzebne. Jak powinny być skomponowane posiłki i co ile godzin trzeba jeść?

Przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania to klucz do długiego życia w dobrym samopoczuciu i dobrej kondycji. Poniżej znajdziesz zasady, którymi warto kierować się przy komponowaniu i jedzeniu posiłków.

10 zasad zdrowego odżywiania

  • Jedz w regularnych odstępach czasu. Spożywanie posiłków o stałych porach pozwala na dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości energii i utrzymanie pożądanej masy ciała.
  • Kupuj nieprzetworzoną żywność i ograniczaj gotowe dania oraz fast food.
  • Wybieraj warzywa jako bazę do każdego z posiłków.
  • Jedz owoce raz lub dwa razy dziennie w niewielkich porcjach.
  • Wybieraj pełnoziarniste pieczywo.
  • Zrezygnuj z dodawania cukru do potraw.
  • Pij dużo wody i niesłodzonej zielonej herbaty.
  • Zamiast soli używaj przypraw, które nadadzą potrawom pożądany smak.
  • Wybieraj tłuszcze roślinne zamiast zwierzęcych. To one zawierają więcej kwasów nienasyconych, które są uznawane za zdrowsze.
  • Nie pij słodkich, gazowanych napojów i ogranicz picie soków owocowych. Owoce są naturalnym źródłem cukru, który w nadmiarze szkodzi.

Ile posiłków dziennie trzeba jeść?

Przyjmuje się, że w ciągu dnia człowiek powinien jeść 3 główne (śniadanie, obiad, kolacja) i 2 mniejsze posiłki (lekkie drugie śniadanie i mały podwieczorek) co 2–3 godziny. Częstsze jedzenie to oczywiście mniejsze porcje, ale też więcej okazji do podjadania słodyczy, czego kategorycznie należy się wystrzegać. Przekąskami między głównymi posiłkami mogą być np. orzechy (ale w niewielkiej ilości), koktajle owocowe lub owoce (ale uwaga – sumaryczna porcja owoców nie powinna być większa niż duża pomarańcza).

Czy godziny posiłków mają znaczenie?

Oprócz regularnych odstępów czasu między posiłkami, które nie powinny wynosić więcej niż 3 godziny, zaleca się, aby śniadanie spożywać maksymalnie do godziny po przebudzeniu, kolację zaś najpóźniej 2 godziny przed snem.

Zobacz także:  Znani kucharze to głównie mężczyźni, choć w domu gotują glównie kobiety. Ciekawe dlaczego?
Fot:  Pexels/Pixabay

Polecane artykuły
AktualnościZdrowie

Po co nosimy maseczki? Na ile skutecznie chronią nas one przed wirusem?

Obowiązek noszenia maseczek panuje w całym kraju. Dotyczy nie tylko wnętrz…
Plan na zdrowieRelacje społeczneZdrowie

Przyłącz się nie tylko w listopadowe dni honorowego krwiodawstwa

Krew to podstawa funkcjonowania organizmu, nie da się bez niej żyć….
Plan na zdrowieZdrowie

Co to są choroby współistniejące groźne przy COVID-19?

Choroby współistniejące występują najczęściej u osób starszych, dlatego to właśnie ich…