Design thinking to coraz popularniejszy sposób podchodzenia do złożonych problemów. To myślenie, które jest skoncentrowane na konkretnych potrzebach, problemach, a nie abstrakcyjnych koncepcjach.
Współczesne innowacje dostarczają wielu przykładów design thinking. W oparciu o nie powstał na przykład program Pulse, czyli aplikacja z codzienną porcją wiadomości.
Design thinking – co to?
Trudno jednoznacznie wytłumaczyć, czym jest design thinking. Definicja wskazuje, że jest to innowacyjne podejście do tworzenia projektów, produktów, usług, konkretnych rozwiązań. Po polsku design thinking często tłumaczy się jako myślenie projektowe.
Design thinking – przykłady formułowania koncepcji
Kiedy sięgasz po design thinking, to uwzględniasz trzy główne etapy.
- Na pierwszym miejscu musi być głębokie zrozumienie problemów i potrzeb użytkowników (tutaj kluczowe są wywiady, ankiety, wykorzystanie nieoczywistych często ekspertów)
- Dążysz do spojrzenia na problem z wielu perspektyw – design thinking jest multidyscyplinarne, nie uznaje granic między dziedzinami, zakłada, że do rozwiązania złożonych problemów potrzebni są specjaliści o różnych kompetencjach
- Wspólnie w grupie robicie burzę mózgów, tworzycie pomysł na rozwiązanie problemu. Szybko wychodzicie poza sferę abstrakcyjnych koncepcji i zaczynacie testować hipotezy, tworzycie prototypy; sprawdzacie, wprowadzacie ulepszenia, aż dotrzecie do finalnego rozwiązania.
Przykłady zastosowania design thinking
Design thinking w kulturze służy na przykład nowemu projektowaniu ścieżek edukacyjnych w instytucjach kultury. Chodzi o zrozumienie młodego odbiorcy, jego potrzeb i oczekiwań. Po design thinking sięga się także w np. w branży sprzętu medycznego – ciekawa jest historia przeprojektowania rezonansu magnetycznego tak, aby nie wzbudzał on strachu w małych pacjentach. Historia aplikacji Pulse to również przykład na wykorzystanie design thinking.