Każdy, kto czuje się dyskryminowany lub został źle potraktowany przez urzędnika, może zgłosić się z wnioskiem do Rzecznika Praw Obywatelskich. Jego główne obowiązki to ochrona praw zawartych w Konstytucji i w każdym innym akcie prawnym.
Instytucja Rzecznika Praw Obywatelskich powstała w Szwecji w 1809 r., dlatego popularną nazwą RPO jest ombudsman. Słowo to pochodzi właśnie z języka szwedzkiego i oznacza urzędnika dbającego o przestrzeganie wolności obywatela.
Kto może złożyć skargę do Rzecznika Praw Obywatelskich?
Do Rzecznika Praw Obywatelskich zwrócić się może pojedynczy obywatel, grupa obywateli lub organizacja. Co ciekawe, może to być też cudzoziemiec, jeśli chce złożyć skargę na działanie polskiej instytucji. Każda z tych osób czy grup, aby sprawa została rozpoznana, musi złożyć wniosek, który potocznie nazywany jest skargą. Złożenie wniosku do Rzecznika nie niesie ze sobą żadnych opłat.
Pamiętać jednak musimy, że do RPO zwrócić o pomoc możemy się dopiero wtedy, kiedy wyczerpaliśmy wszystkie inne możliwości prawne. W przypadku wątpliwości można zadzwonić na specjalną infolinię.
Jak złożyć skargę do Rzecznika Praw Obywatelskich?
Na oficjalnej stronie Rzecznika Praw Obywatelskich – rpo.gov.pl – podane zostały trzy kroki, które powinno się wykonać, składając wniosek do RPO.
- Krok 1 – upewnienie się, czy sprawa leży w kompetencjach Rzecznika. Do RPO każdy obywatel może zgłosić skargę, jeśli państwo naruszyło jego prawa, jeśli jest nierówno traktowany ze względu na to, kim jest. Poza tym skargę złożyć może osoba pozbawiona wolności ze względu na nieludzkie traktowanie.
- Krok 2 – przygotowanie niezbędnych dokumentów. Wniosek musi zawierać imię i nazwisko osoby zgłaszającej, adres, opis sytuacji, a także ewentualne załączniki.
- Krok 3 – faktyczne złożenie skargi przez Internet, pocztą tradycyjną lub osobiście.
Jak działa Rzecznik Praw Obywatelskich, kiedy otrzyma skargę?
Po otrzymaniu skargi czy innego wniosku RPO może zrobić jedną z czterech rzeczy:
- podjąć sprawę,
- poprzestać na wskazaniu wnioskodawcy przysługujących mu środków działania,
- przekazać sprawę według właściwości innej instytucji,
- nie podjąć sprawy, zawiadamiając o tym wnioskodawcę i osobę, której sprawa dotyczy.
Według danych ze strony rpo.gov.pl od początku swojej działalności RPO podjął się rozwiązania 12 479 spraw.
Zobacz także: Zadania i kompetencje Rzecznika Praw Obywatelskich
Fot. Pixabay