Design thinking w edukacji bardzo się przydaje przede wszystkim do myślenia międzydziedzinowego, ponad granicami jednego przedmiotu. To bardzo cenne narzędzie do dostrzegania dzisiejszych problemów i konstruowania narzędzi do ich rozwiązywania.
Design thinking w praktyce
Studia design thinking nie bez przyczyny cieszą się ogromną popularnością za granicą. W Polsce nie są jeszcze tak popularne, ale istnieje szansa na to, że to się wkrótce zmieni. Coraz częściej bowiem mierzymy się z problemami, które nie mają oczywistych rozwiązań, sztywnych ram. Często, aby rozwiązać dane zagadnienie potrzebujemy wiedzy humanistycznej, biologicznej, psychologicznej i ekonomicznej, a do tego odpowiedniego wsparcia technologii. Design thinking w edukacji służy przygotowaniu do takiego nieszablonowego, a jednocześnie projektowego myślenia.
Design thinking dla dzieci i młodzieży
Design thinking świetnie można wykorzystać na przykład podczas zajęć z robotyki, które coraz rzadziej polegają wyłącznie na tym, aby zbudować robota. Chodzi o zaprojektowanie rozwiązania, które pozwoli robotowi pokonać określoną trasę: potrzebujesz tutaj myślenia matematycznego, fizycznego, informatycznego, a jeśli włączyć do tego jakiś kontekst kulturowy, to jeszcze historycznego.
Chcesz zaplanować skuteczną naukę? Musisz uwzględnić:
- swoją biologię (potrzebę snu, regeneracji, zdolność skupienia się i koncentracji),
- możliwości przestrzenne (organizację pokoju, niezbędne pomoce, eliminację dystraktorów czyli rozpraszaczy),
- własną psychikę (motywację, wizualizację, techniki stymulacji koncentracji, skutecznego zapamiętywania itd.).
Warsztaty design thinking
Coraz częściej organizowane są warsztaty z design thinking. Podczas nich jako grupa zostaniecie postawieni przed określonym problemem, dla którego trzeba znaleźć rozwiązanie. Analizujecie konkretne potrzeby, korzystając w własnej wiedzy czerpiecie z dostępnej technologii, w końcu zastanawiacie się, czy coś jest możliwe do zrobienia. To bardzo otwierana kreatywne, nieszablonowe myślenie.
Fot. Adobe Stock