Metoda 5 razy dlaczego – na czym polega? Jakie ma zasady?

5 razy dlaczego - rozwiązywanie problemów

Autor: Redakcja Noizer Redakcja Noizer

Krótko o autorze:
Testowy opis

5 razy dlaczego to metoda, którą bardzo chętnie posługują się różnego rodzaju przedsiębiorstwa i organizacje. W pracy grupowej w szkole także świetnie może się ona sprawdzić. Pozwala ona bowiem przez umiejętnie stawiane pytania dotrzeć do istoty problemu.

5x dlaczego wymyślił Sakichi Toyota. Z rozwiązania tego przedsiębiorstwo Toyota korzysta do tej pory.

Metoda 5 razy dlaczego – znajdź przyczynę

Metoda 5 razy dlaczego przede wszystkim służy możliwie dokładnemu zgłębieniu danego problemu i eliminacji jego przyczyny. Świetnie sprawdza się przede wszystkim podczas pracy w grupie, kiedy wielokrotnie ponawiane pytanie dlaczego ma w końcu pozwolić zrozumieć istotę problemu. 

Na czym polega metoda 5 razy dlaczego?

Metoda 5 razy dlaczego nie jest specjalnie skomplikowana i to jedna z jej ważniejszych zalet. Przeprowadza się ją w 5 prostych krokach. 

  1. Zbiera się maksymalnie dużo informacji o problemie.
  2. Tworzy się zespół, który pomoże rozwiązać problem; chodzi o skorzystanie wiedzy osób o różnej specjalizacji.
  3. Omawia się i opisuje problem.
  4. Zadaje pytania „dlaczego” – jeśli pracujesz w grupie, potrzebny będzie lider, który będzie zadawał pytania oparta na faktach i danych, a nie emocjach; pytania zadajemy dopóki nie znajdziemy przyczyny. 
  5. Rozwiązuje się problem i wdraża działania przeciwdziałające jego powtórzeniu się.  

5x dlaczego – wady i zalety

Przykładów stosowania metody 5 razy dlaczego dostarcza przede wszystkim marka Toyota, której twórca jest autorem tej metody. Okazuje się, że sprawdza się ona przede wszystkim przy problemach, które mają 1-2 przyczyny. W przypadku gdy na problem wpływa znacznie więcej czynników, metoda może się okazać już nie tak efektywna. Plusem metody 5x dlaczego jest także łatwość jej stosowania.

Zobacz także: Jak skutecznie radzić sobie ze stresem?

Fot. Adobe Stock

Media Społecznościowe

Szukaj

Artykuł sponsorowany

Najchetniej czytane